سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با بازاریابی اینترنتی و استراتژی بازاریابی آنلاین

زمانی که عبارت « بازاریابی اینترنتی چیست » به گوش‌تان می‌خورد یا آن را جایی می‌بینید، نخستین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد چیست؟ صاحبان مشاغل احتمالا با دیدن آن به یاد وب‌سایت می‌افتند؛ برخی افراد به شبکه‌های اجتماعی فکر می‌کنند و دسته‌ای هم به وبلاگ‌ها. تمامی این‌ها برای منظور تبلیغات قابل قبول هستند و موارد یاد شده، هر یک به‌مانند قطعه? پازلی است که در کنار یکدیگر مجموعه‌ای جامع و گسترده به وجود می‌آورند و ما آن را با نام بازاریابی اینترنتی می‌شناسیم. متأسفانه، صاحبان مشاغلی که قصد دارند حضور مؤثری در اینترنت داشته باشند باید قطعه‌های پازل بسیاری را مدیریت کنند.

به هر عنوان بازاریابی اینترنتی از ملزومات هر نوع کسب‌وکاری است؛ حتی اگر چندان بزرگ نباشند و در سطح محلی فعالیت کنند. با داشتن حضوری مؤثر در اینترنت می‌توان تخصص و حوزه? کاری خود را به دیگران معرفی کرد، به مشتری‌های راغب (یا لید یا سرنخ، به کسانی اشاره دارد که برای نخستین بار از کسب‌وکاری بخصوص بازدید می‌کنند و امکان خریدشان وجود دارد؛ در ادامه? مقاله به ذکر مشتری راغب اکتفا می‌شود) جدید دست یافت و به فروش و عرضه? محصولات و خدمات پرداخت؛ این‌ها همه در حالی است که با داشتن اطلاعات کافی و بدون نیاز به کمک افراد متخصص در زمینه? بازاریابی می‌توان به تمامی اهداف یاد شده دست یافت.

این مقدمه‌چینی نسبتا طولانی تنها به منظور آن بود که پیش از شروع بحث اصلی مقاله درکی کلی از موضوع آن پیدا کرده باشید؛ در حقیقت مقاله‌ای که پیش رو دارید، دوره? آموزشی فشرده‌ای درباره? مطالب اساسی مرتبط با انواع پلتفرم‌های بازاریابی اینترنتی (آنلاین) است و البته اطلاعاتی هم در اختیارتان قرار خواهیم داد که برای شروع فعالیت‌ها در این زمینه کارآمد و مفید خواهد بود.

 

بازاریابی اینترنتی (آنلاین) چیست؟

تا به حال به گسترش برند، محصول و یا خدمتِ شرکت خود از طریق بستر وب فکر کرده‌اید؟  بازاریابی آنلاین، استفاده از کانال‌های مبتنی بر وب است تا بتوانید یک پیام در مورد برند، محصولات و یا خدمات خود به مشتریان بالقوه‌ برسانید. 

با گسترش فضای وب و استفاده مردم از دنیای اینترنت، کسب‌وکارهای بسیاری از انواع بازاریابی دیجیتال جهت گسترش برند خود استفاده می‌کنند تا از این طریق کاربران بسیاری را با محصول و خدمت خود آشنا می‌کنند. روش‌های زیادی برای به‌کارگیری بازاریابی آنلاین وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ایمیل مارکتینگ، بهینه‌سازی موتور جستجو، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و … اشاره کرد. هدف این است که وقتی کاربر در حال مطالعه، خرید، جستجو کردن، گپ‌وگفت در شبکه‌های اجتماعی و … در فضای اینترنت است، با کمک بازاریابی آنلاین توجه او را به خود جلب کنید و بازدیدکننده‌ی وب‌سایت خود را به مشتری تبدیل کنید.

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زیر مجموعه‌ی بازاریابی درونگرا قرار می‌گیرد. پیش از اینکه تا این میزان استفاده از بازاریابی آنلاین همه‌گیر شود، بسیاری از کسب‌وکارها از بازاریابی سنتی از قبیل چاپ بروشور، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بیلبورد و … استفاده می‌کردند. جالب است که با این همه گسترش تکنولوژی، همچنان کسب‌وکارهای زیادی از این نوع شیوه‌های بازاریابی استفاده و بسیاری از بودجه‌ی خود را صرف تبلیغات سنتی می‌کنند.

تصور کنید محصول شما نوعی شکلات است. برای معرفی محصول خود تبلیغات تلویزیونی و رادیویی انجام می‌دهید و بروشور محصول خود را پخش می‌کنید. طبیعتا اگر تبلیغ شما به دست مخاطبان اصلی‌تان برسد، فروش شما افزایش پیدا می‌کند ولی راه آنالیزی برای تخمین بازده هر کدام از این روش‌ها وجود ندارد. همچنین کنترل خاص و سریعی روی اجرای کمپینِ در حال انجام وجود ندارد. در صورتی که در بازاریابی آنلاین شما می‌توانید با صرف هزینه‌ای بسیار کم، تبلیغات خود را اجرا و محصول خود را معرفی کنید. همچنین می‌توانید در مراحل مختلف، کمپین خود را زیر نظر داشته باشید، بررسی کنید و در هر مرحله آن را تغییر دهید تا به نتیجه‌ی موردنظر خود دست یابید.

 

منبع: یکتانت